Red een dakloze (Bosuil)!

Het is alweer even geleden dat ik haar heb gespot, maar in mijn tuin (een elzenbroekbos dat deel is van een natuurgebied) vliegt soms een vrouwtje Bosuil rond. Ik besloot dan ook om haar een nestkast te geven, in de hoop dat ze daar in zal gaan wonen en kleintjes krijgen. In december zoeken uilen een nest, dus als je in het najaar een nestkast ophangt, ben je nog net op tijd.

Echter, een uilenkast bouwen is net niet hetzelfde als een mezennestkastje in elkaar timmeren, dus gelukkig snelde mijn vader te hulp (lees: hij bouwde de nestkast). Met volgende afmetingen ging hij aan de slag:

Invliegopening: 130 mm

Dimensies kast: 37 x 44 x 51,5 cm

Het resultaat: een mooie uilenkast met openklapbaar dak om af en toe grote schoonmaak te houden (helaas doen de uilen dat niet zelf).

DSC00003-001

Mooi he? En dus zelf te maken als je wat handig bent. Ik bevestigde nog wat kippengaas onder de vliegopening aan de binnenkant zodat de jongen – eens uit het ei – hieraan naar boven kunnen klauteren om eens buiten te piepen. Leek me wel zo luxueus. Als je dan toch een appartement bouwt, waarom dan niet ineens een loft, nietwaar? ;)

DSC00004-001

De bodem vulde ik met een mengsel van zaagsel en bosgrond, zodat de uilen ook zacht kunnen zitten.

DSC00006-001

DSC00008-001Het ophangen van die kast was niet zo simpel, omdat elzenbroekbos = natte voeten, dus het kwam er op neer dat de kast boven in een boom midden in een moeras moest hangen. Het bossige gedeelte van mijn tuin is nu eenmaal nat.

Idealiter hangt ze heel hoog (<3m met de opening weg van het zuidwesten – de heersende windrichting), en dus ook hier weer mijn vader (en broer) in moeten schakelen. Je dochter/zus zal maar een natuurliefhebster zijn. Zo’n kast weegt wel wat en om dat in m’n eentje naar boven te zeulen en dan nog vast te maken aan die boom…midden in een moeras… zag ik niet echt zitten. Met de kast aan een touw en dat touw rond een tak werd het geheel katrol-gewijs naar boven gehesen. Een pallet moest zorgen voor genoeg stabiliteit om de ladder op te zetten. Als je zelf een uilenkast wil ophangen in de tuin en je hebt een vaste ondergrond is het allemaal beter te doen uiteraard.

DSC00010-001

Het resultaat mag er dubbel en dik zijn! De kast hangt heel goed vast, want de dag nadien stormde het maar de kast bleef flink aan de boom hangen. Nu afwachten of er een uil in komt. Blijkbaar kan ook de wintertortel zo’n uilenkast wel appreciëren, dus die kan er ook inkomen. Kauwen ook, maar dat zou net iets minder spectaculair zijn uiteraard.

DSC00016-001

Hebben jullie nestkastjes/nestgelegenheden in de tuin? Zo ja, voor welke dieren?

4 Reacties op “Red een dakloze (Bosuil)!

  1. Wij hebben een nestkastje hangen dat Ruya zelf versierd heeft. Ze heeft er vorig jaar met de feestdagen trouwens verschillende versierd en uitgedeeld aan dierbaren! Mooi cadeau in combi met kwali-knutseltijd en goed doen voor de natuur!

    • Superleuke kadotip! Het kastje dat ik gekregen heb van Ruya hangt nog niet op, omdat ik het even binnen wilde houden omdat ik het zo mooi vond :) Eén dezer gaat het buiten, zodat het klaar is om volgend voorjaar te bewonen! Een geslaagd geschenk dus ;)

  2. Leuk verhaal en zo te zien een heel luxe nestkast. Bij mij vliegt er een kerkuil rond (inclusief braakballen en een dode mol in de schuur, daarvoor is nu sinds maart een nestkast voorzien (made by Natuurpunt). Daarnaast zijn er ook nestkasten voorzien voor steenuil en torenvalk en ga ik zelf nog eentje maken voor zwarte roodstaart (die kwam afgelopen voorjaar veel piepen rond de schuur maar heeft precies geen nestgelegenheid gevonden).

    Schitterend om zo’n elzenbroek in uw tuin te hebben :)

    • Wow, cool dat je een kerkuil hebt in je tuin! Dat is mijn lievelings uilensoort :) Heb je al bezoek gehad in de kasten van steenuil en torenvalk?

      Een elzenbroek is heel fijn, maar nat eh ;)

Reageer op dit artikel