Sapjes van den Boogerd

Ieder jaar is het weer uitkijken naar de nieuwe oogst van den Boogerd!

logo den boogerd

den Boogerd legt zich toe op het aanplanten, uitbaten en beheren van authentieke hoogstamboomgaarden. De uitbating ervan gebeurt op een biologisch verantwoorde manier! Schapen houden het gras in toom, nestkastjes in alle maten zijn een woonst voor allerlei vogels, insectenbestrijders bij uitstek. Bijen en hommels zorgen voor natuurlijke bestuiving en produceren heerlijke honing. Hierdoor moet het fruit niet behandeld worden met chemische producten en kan het verwerkt worden tot heerlijk gezonde producten zoals sapjes en stroop.

Voor de taken die den Boogerd zelf niet kan uitvoeren  wordt er samengewerkt met sociale tewerkstellingsinitiatieven: de mensen van Mané en Tevona kraken samen met de Wroeter de noten voor een superlekkere walnotenolie en in ’t Hoeveke in Lummen worden de etiketten met veel zorg op de potjes geplakt. Heel belangrijk ook zijn de helpende handen van de hulpboeren die bij ons tewerkgesteld zijn in het kader van een Zorgboerderij-overeenkomst (Steunpunt Groene Zorg), Vigor in Loksbergen perst de walnoten tot een overheerlijke olie. De stroop komt uit de ketels van de gebroeders BLeus van de stoomstroopfabriek van Borgloon, de gelei wordt gemaakt in de kookateliers van de Wroeter en stichting Ommersteyn.

IMG_0454Ik ga volgende selectie van sapjes testen uit het assortiment: appel-kweepeer-mispel, appel-zwarte bes, sterappel, appel-cranberry-vlier en appel-peer.

De sterappel is een troebel, goudkleurig sapje dat heel zacht en zoet van smaak is. Het is gemaakt van sterappeltjes en meteen één van mijn favorieten! Erg fris om te drinken en een verfijnde smaak. Als ik kan kiezen, ga ik steevast voor sterappel gaan.

Appel-kweepeer-mispel is een ideaal sapje voor als je IMG_0475eens wat anders wil dan het klassieke appelsap, maar toch niet te experimenteel wil gaan. Het zurige van de mispel zorgt voor een evenwicht tegen het zoete van de appel. De unieke geur van de kweepeer geeft het sapje een aromatische toets.

IMG_0468Je kan trouwens nu nog de laatste kweeperen plukken als je snel bent! Zie ook dit artikel.

Appel-peer is een troebel sapje dat het melige en zoete van peer combineert met de friszure toets van appel, waardoor je een sapje krijgt dat heel zacht van smaak is. Ik kan me inbeelden dat kindjes bijvoorbeeld dit sapje erg kunnen smaken omwille van het zachte karakter.

IMG_0470

Appel-zwarte bes is een donkerrood sapje met een duidelijke bessensmaak en lichtzure toets. No nonsense, pure smaken.

Appel-cranberry-vlier is een specialleke. Dit bordeauxrode sapje is niet alleen lekker, maar ook gezond! Door de veenbes erin (cranberry) is het een sapje dat goed is voor de urinewegen. Veenbes werkt onder meer tegen blaasontstekingen. Ik drink niet graag puur veenbessensap (veel te zuur), maar door de bijmenging van vlier en appel vind ik het zo prima smaken! Helemaal niet zuur meer en je proeft de vlierbes goed. Ik heb het ook eens gemengd met sterappelsap (een appelsapcocktail als het ware :D) en dan vind ik het ook superlekker.

IMG_0461Het is momenteel nog wachten op mijn all time favourite: de appel-vlierbloesem! Ik ben gek van vlierbloesem en de combinatie met appel vind ik zalig. Hier kan ik wel liters van drinken. De voorraad is beperkt, dat maakt van dit drankje elk jaar weer een limited edition waar ik zoveel mogelijk van drink als de nieuwe oogst er is :D Gelukkig is er genoeg variatie in de sapjes van den Boogerd, zodat je ook de rest van het jaar niet op je honger (of dorst)
moet blijven zitten.

Bovendien is er een nieuwe smaak op komst in het assortiment! Dewelke dat is voorlopig nog geheim, maar ik kan je wel al vertellen dat het een verrassende combo is!

De sapjes van den Boogerd zijn te koop in volgende verkooppunten.

Hebben jullie wel eens sapjes van den Boogerd geproefd? Zijn jullie ook benieuwd naar de nieuwe smaak? 

Een Reactie op “Sapjes van den Boogerd

  1. Pingback: Sapjes van Den Boogerd – deel 2 | Calendula·

Reageer op dit artikel

