Sapjes van Den Boogerd – deel 2

Het is volop zomer, hoog tijd voor een vervolgartikel over mijn favoriete appelsapjes, namelijk die van den Boogerd.

In dit artikel besprak ik al een deel van het assortiment, vandaag vervolledig ik het hele gamma appelsappen dat ze hebben.

IMG_1050Laten we beginnen met het appelsap op zich. Appelsap is toch appelsap, zal je misschien zeggen, maar dat is niet zo. Door verschillende appelsoorten (zuur en zoet) te mengen, te wachten tot alle appeltjes hun tijd gehad hebben en volledig rijp zijn, krijg je een heel lekker zoetig appelsap als dat van den Boogerd. Het is een troebel sapje dat eigenlijk door de meeste mensen gesmaakt kan worden. Voor de echte zoetekauwen is er appelsap-Keuleman, dat helder is en veel zoeter dan het gewone appelsap. Op café, meestal in De Pastorie in Zelem, zal ik al snel zo eentje bestellen.

IMG_1049

Ik hou zelf niet van zurig appelsap, misschien jij wel? Dan is appel-framboos misschien wat voor jou. Het is namelijk een wat zuurder sapje, met de frisse smaak van framboos.Er is  ook eentje die gemengd is met vlierbessen, de appel-vlier. De dieprode kleur van dit sap is betoverend en doet meteen watertanden. Het is bovendien een gezond sapje, want de immuun-versterkende werking van de vlierbes is reeds eeuwen bekend. Wie een rood sapje wil maar zonder vlierbes, vindt misschien in de mengeling appel–rode vruchten zijn gading. Hierin zitten kersen, pruimen, aardbeien en andere rode vruchten. Het is een bijzonder zoet sap, daar waar appel-vlier iets zuurder is.

“De schone van boskoop” is een sapje dat wat van appelmoes weg heeft. Geen toeval allicht aangezien dit appelras gebruikt wordt om appelmoes van te maken. Het is een superhelder en licht sapje, ik denk wel het lichtst van kleur uit het hele assortiment.

IMG_3674

Wat ik in huis haal met de liter, is appel-vlierbloesem. Oh wat hou ik toch van deze bloemen… wat een parfum! Ze zijn bovendien dorstlessend en zweet-regulerend. Het sapje is helder van kleur, met een gouden schijn en het smaakt lichtjes naar vlierbloesem. Net genoeg  om de smaak duidelijk te proeven, niet te veel zodat het niet gaat vervelen. Ik hoop dat dit sapje voor eeuwig in hun assortiment blijft. Ieder jaar is er een beperkte oplage, dus snel zijn is de boodschap!

FullSizeRender[1]De nieuwkomer van de bende is de appel-gember. Eerlijk gezegd opende ik mijn eerste flesje wat aarzelend, omdat ik niet zo voor de sterke pikante smaak van gember ben. Maar mijn angst was ongegrond, want het is de frisse toets van de gember die je in dit sapje terug vind, niet dat pikante en scherpe! Ideaal als origineel cadeau denk ik zo, want er zijn bij mijn weten geen appelsappen die op deze zachte manier met gember worden gecombineerd.

Exclusief mag ik ook het allerlaatste nieuwtje met jullie delen! Er is namelijk nog een sapje in ontwikkeling, gemaakt van oogstappeltjes. Deze zijn zuurder van smaak, dus ideaal voor de liefhebbers van een wat zuurder sap. Hou hun gamma in de gaten om weldra een flesje te bemachtigen!

FullSizeRender

Alle sapjes zijn gemaakt van appels uit een boomgaard waarvan de uitbating gebeurt op een biologisch verantwoorde manier, niet onbelangrijk om te weten! De boomgaarden zijn bovendien een streling voor het oog, wandel of fiets maar eens naar de voet van het Sint-Jansbergklooster in Zelem en geniet er van het lekkers dat Jan en Nia van den Boogerd van de appeltjes maken.

Reageer op dit artikel

