DIY: kastanjes bewaren

De tamme kastanjes zijn nu massaal aan het vallen. Je herkent ze aan de stekelige bolster (veel stekels ipv weinig) en het “kwastje” aan de kastanjevrucht.

image

Kastanjes drogen heel snel uit. Als je er langere tijd van wil genieten moet je ze dan ook best wat aandacht geven. Ik bewaar ze voor kortere tijd (een aantal weken) in de koelkast in een papieren zak. Niet te veel samen in 1 zak steken, want als er dan een wormpje meekomt, dan heeft dat een waar festijn aan kastanjes. Steek ze onderaan in de groentenlade. Het is vooral kwestie van erop te letten dat ze niet beschimmelen (er moet voldoende luchtcirculatie zijn).

Om ze te bewaren voor langere tijd, vries ik ze in. Eerst leg ik alle kastanjes in water. Degenen die komen bovendrijven, gaan sowieso de composthoop op. Daar zit namelijk al een wormpje in. De resterende kastanjes snijd ik doormidden.  Zo kan je meteen zien welke aangetast zijn en welke niet.

Zie je het verschil tussen een gezonde kastanje en eentje waar een wormpje inzit? De gezonde kastanje is helemaal wit van binnen, de aangetaste heeft een bruine vlek.

Vervolgens laat ik de kastanjes gedurende 5 minuten zachtjes koken (in de schil).  Dan zijn ze beetgaar, maar nog stevig genoeg om te pellen.  Na die 5 minuten, haal ik ze uit het water, en doe ze in nieuw warm water. Zo drogen ze niet uit en blijft het makkelijk om ze te pellen. Ik pel de schil er af maar ook het vliesje rond de kastanje, althans het grootste deel. Zo wordt de kastanje minder bitter om te eten.

image

Ik doe ze dan in een diepvrieszakje en laat ze afkoelen. Dan strooi ik er wat kastanjemeel op om ze droog te houden en doe ze in de diepvries.

Schrijf ook zeker de datum op het zakje, want het is de bedoeling dat de kastanjes diezelfde winter gebruikt worden. Kastanjes die nog achtergebleven zijn van vorige jaren, doe je best weg (of geef ze aan de kippen/varkens).

Gebruiken jullie wel eens kastanjes in gerechten? Zo ja, welke? Ik gebruik ze om in puree te verwerken of om te bakken in de pan met wat boter. Smakelijk!

Reageer op dit artikel

